Visitors

Monday, August 29, 2011

Isu Lynas: PAS tidak jujur dalam politik


Kata Dr Che Rosli, “Yang membawa isu ni (adalah) PKR. Jadi saya bersabar lama dan saya pernah dapat warning daripada Penerangan PAS mengatakan YB jangan buat komen apa-apa. Saya terima. Saya tidak bercakap.

“Tapi tidak adil. Mereka buat komen setiap keluaran Harakah dengan bahasa yang kita kurang senang lah. Adakah Lynas itu sebagai loji nuklear? Pernah Dr Mizi nampak sebagai loji radiation lah apa semua macam-macam. Dia spin.

“Saya pun malu. Saya orang PAS juga. Jadi akhirnya saya buat keputusan saya sebagai saintis nuklear, saya datang hari ini. Apa dia orang nak kata, kata lah.”

Kata Dr Ahmad Termizi, “Isu ni isu yg dimanipulasikan untuk kepentingan tertentu. Jadi dalam banyak keadaan data-data yang dikemukan tu tak dapat dipertahankan sebenarnya secara saintifik. Jadi cuma dispinkan. Digembar-gemburkan. Data-data yang pada saya kadang-kadang palsu dan tidak ada kena mengena.

“Jadi saya rasa sedihlah kalau kita, negara ini membuat sesuatu keputusan yang sangat besar, genting kepada kepentingan negara berdasarkan kepada emosi, berdasarkan kepada propaganda dan tidak berdasarkan kepada ilmu, berdasarkan kepada kepakaran yang sediada dalam negara ini sebenarnya.”

Manakala di pihak PAS, pendedahan ahlinya itu benar-benar mengejutkan.

Organ rasmi parti itu Harakahdaily melaporkan kenyataan Dr Che Rosli amat mengejutkan para pemimpin dan ahli-ahli PAS kerana ia jelas bertentangan dengan pendirian PAS mengenai isu Lynas.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bukan saja berkata PAS Pusat akan memanggil Ahli Parlimen Hulu Langat tetapi menyifatkan kenyataannya mengatakan Lajnah Penerangan PAS Pusat melarang beliau mengeluarkan kenyataan mengenai kilang Lynas satu pembohongan.

Turut sama tampil membuat kenyataan Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dan Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar.

Sekalipun bukan pakar nuklear, ketiga-tiga mereka tetap tunjuk hebat mendakwa kilang Lynas tidak selamat – untuk menidakkan kenyataan Dr Che Rosli yang merupakan pakar dalam bidang itu.
Petikan dari AIDCDr Che Rosli (PAS)

Dalam blog Tinta Merah, MSO mengkritik beliau dan berkata sepatutnya Che Rosli hanya mendiamkan diri saja.

Tanpa segan silu, MSO minta Che Rosli bersubahat membohongi rakyat. Sebagai seorang yang terpelajar, Che Rosli sudah tidak tahan melihat bagaimana isu ini dispin dan diputar belit oleh Fuziah dan Harakah - sangat jauh dari fakta. Che Rosli mengambil keputusan untuk bercakap benar. Beliau dikritik hebat oleh rakan-rakan seperjuangannya.


Petikan dari Sri Tri Buana

12 comments:

  • Karl says:
    August 29, 2011 at 9:51:00 AM GMT+8

    Bak kata ada sorang pengomen tu,

    "Di mana ada pas, di situ ada fitnah".

    hamPAS dah makin teruk. Dulu bangkang Proton, kata Malaysia nak buat jarum pun tak reti, ini nak buat kereta pulak. Mentaliti hamPAS. Dengki khianat tak berpenghujung.

  • Anonymous says:
    August 29, 2011 at 11:09:00 AM GMT+8

    Semasa saya di universiti dulu, Ustaz Fadhil Nor kata bahawa perjuangan untuk menegakkan Islam ini mesti berlandaskan kebenaran.

    Macam makanan halal, setiap tahap pemprosesan dari bahan mentah hingga penghujung proses termasuk pengangkutan mesti tidak tercemar kehalalannya. Seperti juga perawi hadis, jika ada talian perawi tersebut seorang yang tercemar peribadinya, maka hadis tersebut akan di tolak.

    Tapi kenapa PAS sekarang banyak berbohong dan melakukan kemungkaran dalam kononnya memperjuangkan Islam? Jika jalannya salah, bagaimana Allah akan makbulkan "perjuangan Islam" PAS ini?

    Isu Lynas perlu di lihat keatas meritnya bukan diputarbelikan sebagai modal politik. Ekonomi negara perlu dibangunkan, rakyat perlu kerja dan pelaburan ini sebenarnya selamat. Apa lagi yang tuan lebai PAS mahu?

    UnclearEngineer

  • Abu Garcia says:
    August 29, 2011 at 11:21:00 AM GMT+8

    Aku tak taulah sampai bila golongan yang kononnya intelek dan professional boleh bertahan dgn mentaliti dungu, biol, bangang dan bahalol pemimpin PAS.

    Setiap tindakan dan ucapan menampakkan kebodohan dan kedunguan nyata.

    Aku rasa semakin lama puak yang dikatakan bijak pandai ni berada dalam PAS, semakin dungu jadinya.

    Macam pepatah melayu, sekoq lembu bawa lumpur, habis semua terpalit.

  • Anonymous says:
    August 29, 2011 at 12:13:00 PM GMT+8

    Dah dinasmakan PAS, Penipu Agung Semalaysia, Putar Alam Semalaysia. Bukannya korang tak tahu lagi.

    Agama hanya topeng @ pakaian luaran mereka sahaja, tidak lebih dari itu. Korang katakanlah apa sahaja dekat mereka ni, kulit mereka sudah sebati seperti kulit Gajah, kalau aku gunakan ayat Kulit B*B*, terlampau kasar bahasa.

    Perkara2 yg boleh menjatuhkan reputasi dan kepimpinan mereka, walaupun mereka tahu akan kebenarannya mereka akan sorokkanya sebaik mungkin, agar Masyarakat tidak lari dari menyokong perbuatan mereka.

    Aku samakan PAS ni dengan KRISTIAN mereka ni sama sahaja, mereka merosakkan manusia. Bezanya Kristian melakukan secara halus, PAS secara nyata..

    Kalau tak percaya, Paderi di VATICAN amat mempercayai ajaran ISLAM dan kitab Injil asal dan semua kebenarannya ada, tetapi mereka sorokkan, mereka ubah perkara yang boleh mengikat mereka. Apa bezanya dengan PAS sekarang? mereka mengeluarkan nas dan fatwa seperti membuat lirik lagu?...

    Para penyokong seperti sudah terminum Holly Water..Paderi yang tidak boleh berkahwin, memantat juga di biara mereka..apa bezanyanya ngan PAS?...

    Dari zaman nabi2 terdahulu akan ada dikalangan kaumnya mengkhianati agama islam, sekiranya tidak mengikut acuan dan kehendak mereka, selagi ianya tidak mendatangkan keuntungan dan menafaat selagi itulah mereka tidak akan berhenti untuk memesongkan manusia demi kepentingan peribadi.Ianya berlarutan hingga ke hari ini.

    Islam digunakan sebagai landasan sahaja, amalannya sama sekali tidak, perjuangannya langsunglah..

    Dah menjadi dasar : Pembohongan Amatlah Sedap......

    - Tabliq -

  • Anonymous says:
    August 29, 2011 at 1:00:00 PM GMT+8

    Mmg pun islam dilihat buruk sbb org PAS.Tiada rasa hormat atau diperlukan jika Islam itu dikait kan dgn PAS.Dari Hj Hadi,Mat Sabu,Nik Aziz bahkan semuanya menggambarkan kebodohan,kemunduran & cerita dongeng 1000 satu malam.Moga tuhan lindungi kita dari pemimpin begini.Amin !

  • Anonymous says:
    August 29, 2011 at 4:26:00 PM GMT+8

    alhamdulillah Dr Rosli mengetepikan pemikiran sempit , menyangkal fitnah akhir zaman manusia , menyangkal segala pemalsuan .. demi kebenaran yg hak beliau tampil membuat kenyataan.

    Inilah org PAS yang patut diangkat menjadi pemimpin! bukan penipu dan pemutar belit seperti diperingkat atasan PAS malah mereka yg mengaku ulamak turut menyebarkan fitnah didalam PAS untuk menyatakan seagama mereka sendiri.

    kepada pemimpin PAS kebenaran dah tak penting lagi, agama boleh dicampak tepi , fitnah boleh berleluasa asalkan berjaya mendapat kuasa .

  • Anonymous says:
    August 29, 2011 at 4:33:00 PM GMT+8

    PAS penipu.

    Menindas ahli2 yang mahu bercakap benar.

    Macam ni saintis2 ,doktor2,engineer dan profesional PAS kena tipu rakyat asalkan PAS untung.

  • Anonymous says:
    August 29, 2011 at 4:42:00 PM GMT+8

    Malu aku tengok PAS menipu terus menipu terus menipu.

    Saintis PAS bercakap benar,sudah kena hentam,sekarang main pusing2 pulak.

    Sekarang Che Rosli kata dia tak sokong Lynas.

    Tetapi....

    "Ketua Penerangan PAS Pahang Suhaimi Md Saad memberitahu The Malaysian Insider tindakan Che Rosli itu tidak boleh diterima kerana beliau sepatutnya menyatakan sokongan melalui akhbar rasmi parti, Harakah.

    “Kita tahu beliau MEYOKONG loji itu semasa kali pertama kita bincangkan isu ini pada 2009. Tetapi selepas berunding dengan pakar lain, pendirian PAS adalah membantah projek itu. Tetapi sekarang beliau telah masuk ke musuh untuk serang parti sendiri,” katanya."

    Meyokong tu....


    Galileo Galilei

  • Anonymous says:
    August 29, 2011 at 4:59:00 PM GMT+8

    It is tragic to see our intellectuals,scientists etc being abused by uneducated simpletons.

  • pakteh adam says:
    August 29, 2011 at 8:39:00 PM GMT+8

    Pas ni dalam erti kata lain :

    1. rasuah sikit tak per, jangan banyak banyak macam BN

    2. Makkan nasi kuah babi takper, tapi jangan makan daging babi.

    Betul kata orang tua tu, perkataan Islam WAJIB di keluarkan daripada PAS.

    Kesian dengan Harun Din, Dr Rosli dan bijak pandai ynag lain terpaksa berurusan dengan manusia yang menetapkan jalan yang lurus itu dengan kepala otak sendiri, bukan dengan hidayah dan kasih Allah.

  • arcadia says:
    August 29, 2011 at 11:25:00 PM GMT+8

    nanti ader la yang Dr Che ROsli kne beli ngan UMNO~ taktik lazim orang xde otak.

  • Anonymous says:
    August 30, 2011 at 8:47:00 PM GMT+8

    Hantam sajer laaa....!

    Janji ader biol2 yg pecaya....

    Mampuih pii laa...

fda

Get your volunteer initiatve funded!

Link2Me WeLinkBk (254)